Costa Blanca wandelen, Jalon, Col de Rates

Jalón – Parcent via Coll de Rates een prachtwandeling tijdens je wandelvakantie aan de Costa Blanca

Costa Blanca wandelen, Jalon/Coll de RatesCosta Blanca wandelen; Deze wandeling is 15 kilometer lang en start en eindigt in Jalón. De hike is van middelmatige moeilijkheidsgraad want er worden 450 hoogtemeters overwonnen, maar gaat over gemarkeerde paden en er zijn schitterende uitzichten vanaf de Col. Zonder pauzes duurt deze wandeling ongeveer 3 uur en 45 minuten. Vanaf Refugio Marnes is het ongeveer 25 minuten met de auto naar Jalón. De hike start op de plek waar de zaterdagmarkt in Jalón wordt gehouden, op deze plek, tegenover de Aleluja bar. De straat waar de Aleluja Bar aan de rechterhoek gevestigd zit inlopen, de straat heet ´Camino Segador´. Waar de straat eindigt wordt er rechts afgeslagen, dit is na ongeveer 3 kilometer lopen. Na ongeveer 100 meter een pad nemen dat aan de linkerkant verschijnt met een bord dat een ´Donkey Sanctuary´ aangeeft (negeer het groen / witte kruis). Hier gaat het pad omhoog, het wordt boven een weg dat over een vlak stuk loopt met druiven- en olijfbomen in de richting van een verharde weg (vanaf het inslaan van het pad is het ongeveer een kilometer tot dit punt). Rechts afslaan op deze weg tot een bocht naar links waar er rechtdoor wordt gegaan, een andere weg op (70 meter verderop). Na 80 meter verschijnt er een klein gebouw en ter hoogte van een scherpe bocht naar links, gaan we rechts een pad in (na 250 meter). Costa Blanca wandelen; Na ongeveer een kilometer een pad nemen aan de rechterkant dat aangegeven is door rode verf, op een korte afstand van een huis.  Dit pad kruist de barranco (droge rivierbedding) en gaat boven boomgaarden langs en na ongeveer 500 meter komt het samen met een weg. Volg deze weg over de col en naar beneden tot op een hoofdweg (650 meter). Deze weg oversteken en de weg aan de overkant nemen, een restaurant passerend aan de linkerkant richting een schaduwrijke plek, een goede plaats om een pauze in te lassen (300 meter).

Costa Blanca wandelen, een goed idee voor een sportieve vakantie het hele jaar door

wandelkaart Costa Blanca Moutain Walkers, Jalon, Parcent, Coll de RatesDezelfde weg terug nemen en 20 meter  voor de hoofdweg ligt er aan de linkerkant een pad. Dit pad nemen, de hoofdweg kuisen en langs een uitzichtplaats het pad naar beneden vervolgen. Een kruispunt volgt na 400 meter, waar er links wordt gegaan, aangegeven met ´Parcent Pel Camí de la Pansa´ en geel/wit gemarkeerd. Na 1.8 kilometer verschijnt er een MTB pad aangeduid met een houtenpaal, deze rechts nemen. Na 130 meter volgt er weer een houtenpaal die rechts aangeeft, deze wederom volgen. Dit pad volgen tot er zich een wijder pad bijvoegt (wederom met een houten paal). Links naar beneden volgen tot aan een weg waar we rechts gaan. Deze weg volgen tot het einde en daar linksaf.  Na 150 meter verschijnt er weer een houten post hier een scherpe bocht naar rechts nemen. Doorlopen langs het ´Donkey Sanctuary´ bord aan de rechterzijde en de weg vervolgen hoe we zijn begonnen (nog ongeveer 3 kilometer naar het begin van de wandeling). Costa Blanca wandelen; Veel wandelplezier tijdens deze wandeling Wil je meer informatie over wandelen hier in de omgeving kijk eens op deze fantastische site