Alicante wandelvakantie, Llíber, Solana oost

Llíber – Solana Oost circulair een prachtige wandeling in Spanje

Lliber Solana OostDeze hike is 17,5 kilometer lang, kent 810 hoogtemeters en duurt zonder pauzes ongeveer 5 uur. Het is aan te raden deze wandeling te vermijden in de zomermaanden vanwege de hitte. De hike is behoorlijk veeleisend en daarom is er een goede basisconditie vereist. De wandeling start op 16 kilometer van Refugio Marnes, de auto kan worden geparkeerd aan de westzijde van Llíber (de kant van Jalón), hier. Loop ongeveer 200 meter met de brug in de rug in noordelijke richting over de cementweg, op dat moment wordt aan de linkerkant een barranco (droge rivierbedding) gekruist. Wil je meer lezen over dit dorpje waar Refugio Marnes toe behoort kijk dan eens hier

Alicante wandelvakantie; De weg wordt gevolgd tot een scherpe bocht naar rechts. Op dit punt voegt zich er een andere weg bij, neem deze en ga dus rechtdoor. Deze weg wordt een pad en brengt je naar de barranco (rioolzuivering aan de rechterkant), op dit punt is er zo´n kilometer afgelegd. De barranco wordt overgestoken en één van de vele paden wordt gevolgd door het dennenbos, zonder teveel omhoog om omlaag te gaan. Spoedig verschijnt er een ruïne aan de linkerkant met een gele markering, hier rechtdoor. Het pad laat het bos achter zich en gaat links verder de vallei in. Kruis de barranco op een vanzelfsprekend punt en begin een pad te volgen dat in eerste instantie links naar boven loopt. Het is een zigzaggend pad met een aantal stapelstenen om te helpen bij de navigatie. Probeer het pad te blijven volgen maar als je het kwijtraakt houdt de stapelstenen in de gaten en loop zigzaggend naar boven.

Alicante wandelvakantie, is een goed idee het hele jaar door

Alicante wandelvakantie, Llíber – Solana Oost circulairOp de kam, bovenaan, loopt het pad naar links naar een vlak terrein met een ruïne en een bron. De ruïne wordt gepasseerd en vervolg de weg naar boven via een duidelijk pad (ongeveer 750 meter). Aan de bovenkant van de col verschijnt een geel/witte markering die aan het einde van de wandeling het laatste stuk markeert. Nu wordt deze route genegeerd en wordt er een smal pad aan de linkerkant genomen (ook geel/wit gemarkeerd), leidend naar een brede col. Op de top aan de rechterkant kan de ruïne van Castell d´Aixa reeds worden waargenomen waar deze route heen leidt. De korte klim naar het kasteel is weer duidelijk gemarkeerd met geel/witte aanduidingen. Vanaf de kasteelruïne wordt er oostwaarts voortgegaan over een dalend pad langs een bron en drinkbakken voor het vee. Kuddes vee kwamen hier in het verleden veel voor maar heden ten dage zijn er nog maar weinig kuddes over. Het pad wordt vlakker en komt uit bij een kruispunt met een houten paal (ze worden vaker gestolen dus is het niet zeker dat hij er staat).

Alicante wandelvakantie; Ga hier links, het pad dat richting de kam aan de linkerkant gaat, blijf dit volgen en er wordt op een gegeven moment een volgende bron gepasseerd. Het dorp Llosa de Camacho ligt beneden aan de linkerkant en de Middellandse Zee is recht vooruit gelegen. Na 20 minuten kruist het pad naar de rechterkant van de heuvel . Een kruispunt (km 7.30) en twee paden rechts (km 7.86 en 8.09) worden genegeerd tot er een houten wegwijzer wordt bereikt na 8.33 kilometer. Op dit punt start de terugweg. Hier omdraaien (u-bocht) en volg het bord ‘Font d’Aixa per Aspres 2.42 km’. Dit pad gaat naar beneden en na zo’n 700 meter wordt een cementweg bereikt, hier rechts,

Veel plezier tijdens je wandelreis hier in Spanje en de Costa Blanca, wil je meer weten over wandelen aan de Costa Blanca kijk dan eens op deze geweldige site van de Costa Blanca Mountain Walkers