Bergwandelen Alicante, Font d´Aixa

Het startpunt, het dorpje Lliber bij bergwandelen AlicanteLlíber – Font d’Aixa – Llíber een leuke wandeling tijdens Bergwandelen Alicante

Deze wandeling start in het plaatsje Llíber en zal er ook eindigen. De lengte bedraagt iets meer dan 12,5 kilometer en omdat er een stuk steil geklommen moet worden is deze hike van een middelmatige moeilijkheidsgraad. De wandeling gaat over asfaltwegen, bospaden, bergpaden en langs rotspartijen. Vanaf het Plaza Mayor waar het gemeentehuis gevestigd is, vertrekt deze wandeling (15 kilometer rijden van Refugio Marnes), de auto kan ergens in de buurt geparkeerd worden. Er wordt vertrokken in noordelijke richting, het steegje met de trappen die omhoog leiden wordt ingegaan. Daarna volgt er een stijgend pad naar links en aan het einde hiervan wordt rechts afgeslagen. Daarna direct na 100 meter links omhoog een bergpad in. Hier gelijk weer naar rechts, dit is een pad door agrarisch land, over een terras. Dit pad wordt ongeveer een kilometer lang gevolgd, tot er een iets breder pad opdoemt, hier wordt rechts afgeslagen. Via deze weg wordt na ongeveer 600 meter de CV-748 (de weg tussen Llíber en Gata de Gorgos) gekruist.

Bergwandelen Alicante, het hele jaar door een goed idee voor een actieve vakantie in Spanje

Bergwandelen Alicante; De route loopt verder aan de andere kant en dit is een geasfalteerde weg door een buitenwijk met vrijstaande huizen. Deze weg loopt geleidelijk omhoog, na ongeveer 3 kilometer wordt er rechts een grindpad ingeslagen net na het huis ‘La Alqueria de Piedra’ te hebben gepasseerd.  Ga weer rechts na ongeveer 100 meter, dit is een klein afdalend paadje. Vervolg dit paadje links en dit leidt uiteindelijk over een smal bospad tussen de dennenbomen, deze route wordt ook gebruikt door mountainbikers. In deze wandeling is dit gedeelte reeds beschreven, maar dan vanaf de andere kant. Na een kleine kilometer wordt het bos achter ons gelaten en kruist de route opnieuw de CV-748. Aan de andere kant van de CV-748 wordt dit verharde pad gevolgd. Dit pad loopt door de Barranco de la Fondacha. Dit pas loopt geleidelijk omhoog voor ongeveer 3 kilometer. Vanaf dat moment begin het steilste stuk van de wandeling, dit gedeelte is zo’n kilometer lang maar er wordt een hoogte verschil van ongeveer 250 meter overwonnen.

Bergwandelen Alicante; Eenmaal bijna boven aangekomen gaat het pad onder een aantal rotsen door. Bovenaan wordt er links aangehouden, hier begint de afdaling van deze heuvel. Volg het pad voor ongeveer 2,5 kilometer tot beneden in het dal de Rio de Gorgos (rivierbedding) opnieuw wordt overgestoken, volg aan de andere kant de loop van de rivierbedding en vervolg op een gegeven moment boven een aantal huizen langs de weg richting Llíber. Via de Calle de San Vicente wordt uiteindelijk weer het centrale plein van Llíber bereikt. Houd voor het laatste gedeelte van deze wandeling (vanaf de afdaling van de berg) de kaart of gps bij de hand om te zien welke kant de wandeling op gaat. Zie hier de kaart van WikiLoc. Heel veel plezier met deze wandeling in de directe omgeving van Refugio Marnes en tijdens bergwandelen Alicante