wandelvakantie Alicante Llíber Jalón

Een wandelvakantie Alicante betekent het hele jaar door wandelplezier

Wandelvakantie Alicante, de Jalon vallei, Lliber en JalonDeze relatief eenvoudige wandeling (lengte 7,5km duur ongeveer 2,5 a 3 uur) is prachtig en voert door verschillende landschappen. Er worden boerderijen, een rivierbedding (Rio Jalón) en boomgaarden gepasseerd en de uitzichten over de omliggende bergen zijn schitterend. Rijd vanaf Refugio Marnes naar Benissa en bij de rotonde onderaan het dorp wordt de weg naar Senija genomen. Deze plaats wordt doorkruist en vóór het volgende dorpje (Lliber) wordt afgeslagen en de CV-748 richting Gata De Gorgos genomen. Bij een bord dat aangeeft ‘Restaurante Asador Vall de Pop’ (camino bassa 20, Lliber) wordt er links gegaan en hier kan de auto worden geparkeerd. Loop de CV 748 in de tegenovergestelde riching totdat je het bordje Cami Jardin ziet. Dit pad wordt ingeslagen. Hier worden een aantal huizen gepasseerd, voor de ingang van een huis loopt er aan de linkerkant een smal paadje dat naar beneden loopt, het lijkt naar een huis te lopenWandelvakantie Alicante, Llíber Jalón 3 (zie foto). Beneden wordt rechts aangehouden en hier doorlopen tot aan een asfaltweg die rechts omhoog wordt genomen.

Wandelvakantie Alicante, vooral in de wintermaanden een goede keus!

Eenmaal boven houdt u rechts aan tot aan een hek van een huis, hier wordt links een pad ingeslagen (zie foto) Wandelvakantie Alicante, Llíber Jalón 1dat ook door een oranje stip wordt gemarkeerd, maar die zijn op sommige plekken vervaagd, ga daarom af op de foto. Een voormalige manege met stallen, nu een soort kleine dierentuin (wij hebben zowaar zeeleeuwen gezien) wordt op een gegeven moment gepasseerd. Het paadje wordt vervolgd tot aan een 4-sprong, hier wordt het paadje dat het meest in het verlengde ligt van het pad waar we vandaag kwamen, aangehouden. De barranco (waterloop/dal vrij vertaald) van de Rio Jalón wordt overgestoken. Het pad vervolgt met een doorkruising van een olijfboomgaard, aan het einde daarvan staat een enorme Johannesbroodboom.  Wanneer de boomgaard is gepasseerd (eerst volgt nog een kort bospaadje) wordt er rechts afgeslagen waar er links dit hek staat (zie foto) Wandelvakantie Alicante, Llíber Jalón 4waarna er wederom door de rivierbedding wordt gelopen. Bij een betonnen weg aangekomen wordt er rechts aangehouden, deze weg komt uit bij de CV-748 die wordt overgestoken naar ‘Camino Xaquera No 1’. Deze weg wordt vervolgt totdat een steen (met gele blauwe en roze stip) aan de linkerkant van de weg verschijnt, hier wordt links af geslagen (zie Foto ). Wandelvakantie Alicante, Llíber Jalon 2

Dit pad wordt gevolgd en er wordt steeds rechts aangehouden. (let vooral ook op de gele stippen) en aan het einde van dit pad gaat er wederom rechts een klein paadje het bos in., dit paadje wordt genomen. Dit paadje voert door een bosrijk gebied met op een gegeven moment fantastische uitzichten op rotswanden, dit paadje is bochtig en gaat omhoog. Eenmaal uit het gebied met de dennenbomen, verschijnt er een wijngaard en word er rechtsaf een pad naar boven genomen. Dit komt uit op een verhard pad. Hier linksaf slaan en doorlopen tot een splitsing, hier wederom links aanhouden. Deze asfaltweg daalt helemaal af naar de CV-748 waar de auto is geparkeerd. Het einde van een prachtige, afwisselende wandeling!

Tip! Deze wandeling tijdens je wandelvakantie Alicante  is vooral adembenemend mooi als hij gemaakt wordt in laat januari begin februari! Dit in verband met de altijd uitbundige bloei van de amandelbomen in deze streek, zie foto.