Wandelroutes Costa Blanca, Jesús Pobre

Een wandeling langs de Molens van Jesús Pobre, één van de wandelroutes Costa Blanca

Deze afwisselende wandeling voert door een bosrijke omgeving, langs akkers, stukjes over asfaltwegen, door de knusse dorpskern van Jesús Pobre en ook worden de molens boven het dorp aangedaan. De route is iets meer dan 9 kilometer lang en duurt ongeveer 2,5 uur en is afgezien van de klim naar de molens gemakkelijk. Vanuit Refugio Marnes is het 50 minuten rijden naar het startpunt van deze wandeling, hier . Met de auto slaan we af bij kilometerpaal 6 van de CV-735. Dit is de wijk Los Lagos. Rijd links bij het binnengaan van de wijk en parkeer de auto aan de linkerkant van de weg. Wandelroutes Costa Blanca; Ter hoogte van de afvalbakken start de wandeling aan de linkerkant van de weg, er wordt een bospaadje ingeslagen, aangegeven door een rood/oranje pijl (zie foto). Wandelroutes Costa Blanca, Jesus PobreDit pad wordt afgelopen tot er asfaltweg verschijnt bij het huis ‘Finca La Pérgola’, hier wordt rechts afgeslagen. Deze weg wordt vervolgd tot het einde (doodlopend), hier ligt het toegangshek zoals op de foto  te zien is. Het bospaadje links op de foto wordt genomen en voert langs het erf van een huis. markant punt op wandeling rond molens van Jezús pobreDit pad wordt uitgelopen tot er een slagboom opdoemt en hier wordt vervolgens rechtuit gegaan, een recht pad in. Links liggen verwaarloosde akkers, te zien aan de stenen muurtjes.

Deze akkers nu overwoekerd door ‘pinos’ (dennenbomen red.). Dit gehele gebied stond in 1920 vol met wijngaarden voor de rozijnenproductie. Doordat de planten werden aangetast door de Filoloxera schimmel werd het hele dal platgebrand om verdere infecties te voorkomen. Daarna is de kwaliteit van de velden nooit meer hersteld en werd het gebied verwaarloosd. De rozijnenproductie verplaatste zich naar Turkije.

Wandelen aan de Costa Blanca, een keur aan routes en wandelingen op maat voor iedereen, ook in de winter een sportieve vakantie in Spanje

Wandelroutes Costa Blanca; Dit pad komt uit bij de doorgaande weg (CV-735) en deze wordt overgestoken. De weg aan de overkant wordt genomen. Bij een mooi herenhuis wordt links aangehouden. Bij de volgende t-kruising wordt er rechts afgeslagen. Na ongeveer 700 meter volgt er een bocht en in die bocht wordt er links een onverhard pad ingeslagen (o.a. een paaltje met een wit/rode streep erop geeft dit pad aan). Deze onverharde weg wordt gevolgd tot aan de eerste huizen van het dorp Jesús Pobre. Loop door tot aan de doorgaande asfaltweg, ga hier een stukje links en steek over bij het eerste zebrapad. Wandelroutes costa blanca, straatje in Jesus pobreLoop de ‘Carrer Pare Pere’ straat in, een leuk straatje met gekleurde huisjes en geschilderde bloemen op de weg (zie foto).

De naam van dit dorp, dat ‘Arme Jezus’ betekent, is ontstaan door Pare Pere, een toegewijde pater. Hij trok zich het lot aan van de armen, zieken en onderdrukten en stelde dat de eenvoud van het leven van Jezus een inspiratiebron voor de wereld was. De Katholieke bevolking heeft om deze reden het dorp de huidige naam gegeven.

Wandelroutes Costa Blanca; Bij het dieproze huis op het ‘Plaça del Poble’ wordt er scherp links afgeslagen de ‘Carrer Diagonal’ in. De ‘Carrer Les Eres’ leidt uiteindelijk naar ‘Plaça de L’Església’ en het kerkje zelf. De wandeling vervolgt zich links als we met ons neus voor de kerk staan over een pad van cement. Er wordt op een gegeven moment een waterput  gepasseerd.  Bij de eerstvolgende daarna t-splitsing wordt er rechtsaf gegaan, hier begint het klimmetje naar de vroegere molens Overblijfselen van één van de molens van Jezus Pobre(foto). Op een gegeven moment geeft het houten bord ´molins de vent´) het juiste pad aan naar boven. Op de top kan er worden genoten van het prachtige uitzicht!

Wandelroutes Costa Blanca; Dezelfde weg wordt teruggenomen naar beneden om nu bij de t-splitsing de andere weg in te gaan, komend van boven wordt er dus rechts afgeslagen. Bij het bord ‘Casa Antigua Canina’ wordt er links gegaan, langs een oud, klein kerkhof. De doorgaande asfaltweg wordt overgestoken en het pad wordt aan de andere kant vervolgd.  Dit pad wordt ongeveer 1,4 km gevolgd waarna er op een t-kruising links wordt gegaan. Let op: Er is eerder al een soort tweesprong maar dat is meer een linkerafslag en een route rechtdoor (op het kaartje van wikiloc is te zien dat er daar wel links is afgeslagen maar dat was dus onjuist). Hier wordt dus nog rechtdoor aangehouden tot er echt een duidelijke ‘T’ is, daar dus links. Hierna bij de volgende t-splitsing rechtsaf, dit is de weg langs het herenhuis die we aan het begin ook namen. Kruis op een gegeven moment weer de CV-735 (doorgaande weg) en neem een bospaadje naar links dat een beetje verscholen ligt, na ongeveer 100 meter van de CV-735. Deze doorsteek is kort en komt uit bij een huis met op het naamplaatje ‘Lougheed’. Hier rechts en direct links, deze weg loopt door een urbanisatie en aan het einde van deze straat staat de auto geparkeerd.

We hopen dat je hebt genoten of gaat genieten van deze leuke wandeling. Zie hier de kaart van deze wandeling op wikiloc.