Hiken in Spanje; Cau, Planises

Hiken in Spanje, Alicante

Alweer een wandeling die je kunt starten vanaf Refugio Marnes, wat een vakantiebestemming!

PalmitasDeze wandeling waar je in de eerste helft de Sierra de Bernia in de rug hebt duurt ongeveer 2 à 2,5 uur en is makkelijk begaanbaar met weinig klim meters, afgezien van het begin.

De wandeling start vanaf de achterkant van Los Establos waar het pad naar de ruïne wordt gevolgd. Het stijgende pad hier volgen en het erf van de buren van Refugio Marnes oversteken tot aan de zandweg, hier rechtsaf slaan. Eerst wordt er een huis gepasseerd met zonnepanelen op het dak, op ongeveer 100 meter van het tweede bewoonde huis staat er links van de weg een rode pijl, dit paadje wordt ingeslagen en gaat boven het terrein van het tweede huis langs. Op een gegeven moment doemt er een stapeltje stenen op dat een t-splitsing aangeeft. Linksaf is een pad waarin de Sierra de Bernia in zicht komt, maar op deze wandeling wordt er rechts aangehouden (of met andere woorden gaat men hier rechtdoor), de officiële geel/witte route op.

hiken in Spanje is natuurbeleving

vogelen in Spanje Slangenarend (Circaëtus gallicus)Op dit deel van het pad kwam er een Slangenarend over de heuvels aangezweefd (Circaetus gallicus). Met tegenwind was deze grote roofvogel al biddend (stil hangend in de lucht) op jacht naar zijn prooi, vooral reptielen. Verderop zagen we verschillende hagedissen, hetgeen de arend zocht, wegschieten voor onze voeten. Daarnaast gaf een aantal verschillende vossenuitwerpselen een indicatie dat dit deel van het pad een territorium betrof; Vossen markeren namelijk hun territorium met urine en uitwerpselen. Tevens kan de floraliefhebber, tijdens hiken in Spanje zijn of haar hart ophalen met planten en bomen soorten die zeker niet allemaal in Nederland voorkomen. Langs dit pad staan venkel, tijm, wilde rozemarijn, de zogenaamde palmitas (chamaerops humilis) , jeneverbes en af en toe een Pinos piñero (pijnboom, waarvan de pitten eetbaar zijn)

De wandeling  wordt verder gevolgd tot er uiteindelijk een kruisinkje komt na een ruïne, waar rechts kan worden aangehouden en na ongeveer 30 meter een paaltje het start/eindpunt van de geel/witte route markeert. Op dit zandpad rechtsaf slaan tot aan asfaltweg. Hier kan er ook voor worden gekozen om linksaf te gaan (dit is een doodlopende weg) en hiermee kan de wandeling worden verlengd. Rechtsaf betekent dat de Sierra de Bernia in zicht komt en dus de weg terug naar Refugio Marnes aangeeft. Heel erg leuk is dat je hier ziet wat men zoal verbouwd. Wijngaarden, olijf- en amandelbomen worden gepasseerd. Daarnaast komt je in de zomer de zoete geur van de vijgenbomen tegemoet, worden er courgettes geteeld en staan er wilde bramenstruiken en aloë veraplanten langs de weg.

Zo prikkelt deze eenvoudige, relatief korte wandeling allerlei zintuigen, welkom in Spanje!