Fietsen Spanje Costa Blanca, Coll de Rates

Fietsen Spanje costa blancaDe Coll de Rates, een artikel over fietsen Spanje Costa Blanca en één van de bekendste klimmen van de Marina Alta

De Marian alta is een regio in de provincie Alicante en deze prachtige tocht kan natuurlijk niet ontbreken op deze wielrenpagina. In het midden van de etappe wordt de genoemde ´Coll de Rates´ beklommen.

Vanaf Refugio Marnes wordt er afgedaald richting Benissa. Aan de bovenkant van het dorp kan er nog een stop worden gemaakt bij ´A Pedals´, de fietsenzaak van Pau Ibañez. Hier kunnen allerlei fietsaccessoires en bijvoorbeeld gels in worden gekocht.
De etappe gaat verder beneden aan het dorp waar de richting van Senija wordt aangehouden. Een heerlijke warming up om jezelf klaar te stomen voor de beklimming van de Coll de Rates leidt door Senija via Lliber, Xaló en Alcalalí naar Parcent. Dit traject voert door een dal tussen verschillende heuvels in en is in Spaanse begrippen relatief vlak, wijngaarden en citrusvruchtplantages worden gepasseerd. Aangekomen in Parcent gaat de weg al omhoog en hier wordt op een gegeven moment links afgeslagen richting Tàrbena, de CV-715, hier begint de Coll de Rates.

Zon, zee en bergen, fietsen Spanje Costa Blanca is een geniale combinatie van deze factoren

Het is een mooie geleidelijke klim vantweede categorie en is ongeveer 6 kilometer lang waar een goed vlak tempo kan worden gereden. Het uitzicht over het dal wordt steeds mooier naarmate je hoger komt. Op een gegeven moment staat er aan de rechterkant van de weg een bordje dat aangeeft: ‘Meta – 1 km, 5,2 %’. Meta is het Spaanse woord voor finish dus als je nog kracht over hebt kan er vanaf dit moment nog even volgas worden gegeven tot de top. Met Strava kun je je op deze klim weer meten met de professionele wereldtoppers. De wereldkampioen op de weg van 2014, Michal Kwiatkowski, staat in de ranglijst 9e van de 2902 atleten op het segment ‘coll de rates official’. Fietsen Spanje Costa Blanca pure competitie.

Fietsen aan de Costa Blanca ook en misschien wel vooral in de Winter een goed idee!

Na de top te hebben bereikt volgt er een stuk afdaling van ongeveer twee kilometer, waarna er weer geklommen dient te worden. Dit is verraderlijk want het aantal kilometers dat net is beklommen wordt dus niet direct afgedaald. Hier heb je prachtige uitzichten op dit dal en de andere kant van de Sierra de Bernia. Na te zijn aangekomen in Tàrbena wordt er wel 10 kilometer naar beneden gereden tot aan Callosa d’en Sarrià, in dit dorpje wordt de richting van Altea la Vella aangehouden. Fietsen Spanje Costa Blanca, gun je zelf deze break for bikers.

Na Altea la Vella wordt er verder afgedaald naar de nationale weg, de N-332, waar je linksaf slaat naar Calpe. Op deze doorgaande weg is het belangrijk goed rechts te houden, zeker ook in de tunnels van Mascarat. De N-332 wordt gevolgd, vanaf het moment dat Calpe wordt gepasseerd is het nog ongeveer 8 kilometer geleidelijk klimmen tot de afslag richting Pinos (net voor Benissa) de laatste fase van deze etappe aangeeft.
Na de laatste energie op de klim naar Marnes te hebben ingezet ben je op jouw vakantiebestemming aangekomen na een rit van 85 kilometer met meer dan 2600 hoogtemeters! Fietsen Spanje Costa Blanca….. doen!